פסיכותרפיה קוגניטיבית

תת-כותרת עם תיאור קצר של העמוד

התכנית מאושרת ע”י איט”ה- אגודה ישראלית לטיפול התנהגותי-קוגניטיבי מזה שלוש עשר ומתאימה לסטנדרטים של:
European Association of Behavioral & Cognitive Therapies

המשמעות הינה שבוגרי התכנית שישלימו את דרישותיה של איט”ה לחבר מומחה יהיו זכאים לתעודת חבר מטעם האיגוד האירופאי EABCT

מחזור י”ד של התכנית עומד להיפתח בנובמבר הקרוב

תכנית הלימודים והיקפה

הלימודים מתקיימים במסגרת חד שבועית: 5.3 שעות אקדמיות שבועיות, וסה”כ 380 שעות לימוד אקדמיות דו-שנתיות, הדרכה ותרגול מיומנויות. קיימת אפשרות לטפל בילדים ומתבגרים בתמורה להדרכה קבוצתית ופרטנית ללא עלות, בתמורה לטיפול. הפרקטיקום מתקיים במרפאות ציבוריות שההדרכה בהן מוכרת על-ידי התכנית ועל-ידי איט”ה.

התכנית הינה ייחודית לילדים והורים. נוסדה ע”י ד”ר לילך רחמים לפני תריסר שנים בעקבות הצורך שעלה מהשטח בהכשרה נפרדת למטפלים בילדים ובמתבגרים

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילדים ומתבגרים הוא טיפול ממוקד ומבוסס ראיות שמסייע למטופלים להשיג שינויים ברגשות (למשל, באמצעות טכניקות לוויסות רגשי), במחשבות (למשל, באמצעות לימוד דרכי חשיבה מועילה) ובדפוסי התנהגות לא אדפטיביים ואף מזיקים (למשל, באמצעות אקטיבציה התנהגותית וחשיפות הדרגתיות). יעילותו של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מוכחת במספר עצום של מחקרים בטיפול בדיכאון, חרדה כללית, הפרעות פוסט-טראומטיות, הפרעות אכילה, ,ADHD טיקים, טורט, OCD, בעיות התנהגות, התמכרויות, חרדה חברתית, אילמות סלקטיבית, אנורזיס, בעיות שינה, אנקופרזיס ועוד. בתכנית נלמדים שיטות ופרוטוקולים טיפוליים, אשר הותאמו למאפיינים ההתפתחותיים הייחודיים לאוכלוסיית ילדים, מתבגרים, פעוטות והורים.

תכנית ההכשרה עברה למרכז “חוסן” בהמשך טבעי לפרויקט שהתקיים בעזרת תרומה נדיבה בין השנים 2013-2015 שבו ניתנה הכשרה טיפולית ל-70 מטפלי ילדים ומתבגרים בC.B.T . במסגרת הפרויקט הוכשרו שנים-עשר מדריכים חדשים והוענק טיפול ל-700 ילדים ומתבגרים ממשפחות קשות יום ברחבי הארץ. לפרויקט זה השלכות ארוכות טווח: בשירותים הפסיכולוגים ברחבי הארץ החלה הטמעה אינטנסיבית של C.B.T  והוקמו יחידות C.B.T  לילדים בבתי חולים ובשירותים הפסיכולוגיים ברחבי הארץ. המטפלים שהוכשרו ממשיכים להטמיע את שיטות הטיפול במרפאות קופות-החולים, בבתי-ספר, בשירותים הפסיכולוגים החינוכיים ובבתי חולים ברחבי הארץ. המטפלים משתלבים בהדרכת תכניות “חוסן חינוך”  השונות כגון: תכניות חוסן הורים, חוסן אוטיזם ועוד וכן ממשיכה פעילות הדרכה במסגרת קהילה לומדת במרכז “חוסן” ובה מדריכים מומחים נותנים הדרכה בתחום מומחיותם.


מטרותיה של תכנית ההכשרה וחובות הלימוד
 התכנית מיועדת להכשיר מטפלים להגיע לרמת ידע ומיומנות גבוהה ביותר בטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי בילדים, מתבגרים ובתחום הדרכת ההורים. התכנית מיועדת לפסיכולוגים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים ומטפלים באומנויות בעלי ניסיון קליני בטיפול בילדים ומתבגרים.


תכנית ההכשרה מקנה:

  • היכרות עם מודלים קוגניטיביים-התנהגותיים לפסיכופתולוגיה של הילד והמתבגר.
  • ידע במחקר בתחום התיאוריה והטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי.
  • ידע ופרקטיקה בהערכה קוגניטיבית-התנהגותית (ראיונות קליניים, שאלונים לדיווח עצמי, שאלונים לדיווח הורים והמשגת- מקרה קוגניטיבית-התנהגותית).
  • ידע מעמיק ושליטה בשיטות, כלים ופרוטוקולים לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי.
  • ידע מעמיק בהדרכת הורים.

ההצראות מלוות בהתנסות ותרגול חוויתי ומשחקי תפקידים, שיאפשרו למשתתפים ליישם את השיטות והכלים הנלמדים תוך הדרכה של מרצי התכנית.

  • במהלך השיעורים יצפו המשתתפים בקטעי טיפול שבוצעו על ידי מומחים בתחום.
  • חומר תיאורטי לקריאה שוטפת יינתן ללא תוספת תשלום.


הנהלת התכנית
: דר’ לילך רחמים וצוות מרכז “חוסן”: פרופ’ דני חמיאל ופרופ’ נתי לאור.

צוות המורים והמדריכים לפי סדר אלפביתי כולם חברים מומחים ומדריכים באיט”ה: גב’ יעל אברהם, ד”ר חנה וייסמן, פרופ’ דני חמיאל, ד”ר אלנא ידין, ד”ר קלאודיה לנג, ד”ר בלה מירוצ’ניק, ד”ר צופי מרום, ד”ר ניצה נקש, ד”ר יובל עודד, מר יששכר עשת, ד”ר עופר פלד, ד”ר שרון צימרמן-ברנר, ד”ר איריס קמיניץ-ברכוז, ד”ר טל קרתי, ד”ר לילך רחמים,  ד”ר גילה שן.


צוות המרצים והמדריכים:

גב’ יעל אברהם: M.A מאוניברסיטת בן-גוריון, פסיכולוגית חינוכית מומחית מדריכה, סגנית מנהלת שירות פסיכולוגי חינוכי באר-שבע, מטפלת משפחתית מוסמכת, בוגרת טיפול בגשטאלט וב-CBT. חלוצה ומומחית בתחום הטיפול בדחייה חברתית ובפיתוח ולימוד מיומנויות חברתיות. מובילה פרויקטים של טיפול בילדים דחויים בבתי ספר, מנחה מטפלים ומעבירה השתלמויות בתחום הדחיה החברתית והכישורים החברתיים למורים, יועצים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים ברחבי הארץ.

פרופ’ עפר גולן: Ph.D אוניברסיטת קיימברידג’ אנגליה, מרצה בכיר אוניברסיטת בר-אילןהמעבדה לחקר אוטיזם, מומחה לתסמונות הספקטרום האוטיסטי. מנחה את צוותי היחידה לתסמונות הספקטרום האוטיסטי בתפקוד גבוה במרכזי “בית אחד”.

ד”ר חנה וייסמן: Ph.D מהאוניברסיטת העברית, פסיכולוגית חינוכית ורפואית, מדריכה. פסיכולוגית ראשית-היחידה לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר, מרכז רפואי ע”ש ח. שיבא תל-השומר. מומחית ומדריכה בטיפול בהפרעת טורט, חרדה ובטיפול בהפרעות פסיכוסומאטיות. מדריכה מומחית באיט”ה.

פרופ’ דני חמיאל: Ph.D מהאוניברסיטה העברית. פסיכולוג קליני ורפואי מדריך. מנהל היחידה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי במרפאה לברה”נ ע”ש בריל רמת-חן, שרותי בריאות כללית, מנהל תוכנית חוסן חינוך במרכז ע”ש כהן האריס לטיפול באסון וטראומה המונית,

תכנית שעוסקת בהקניית כלים קוגניטיביים-התנהגותיים למורים ותלמידים במערכת החינוך וראש מכון משב שעוסק בפיתוח תוכניות קוגניטיביות-התנהגותיות באינטרנט. מרצה במרכז הבינתחומי הרצליה. מדריך מומחה באיט”ה.

ד”ר אלנא ידין: Ph.D מאוניברסיטת פנסילבניה פילדלפיה ארה”ב. מומחית בינלאומית בטיפול ב-OCD  בילדים ונוער, פסיכולוגית קלינית ומדריכה. מומחית בינלאומית בטיפול בהפרעות חרדה בילדים, מנהלת המרפאה לטיפול ב- OCD, המרכז לחקר וטיפול  בהפרעות חרדה-אוניברסיטת פנסילבניה פילדלפיה ארה”ב. הדרכתה של ד”ר ידין מוכרת באיט”ה.

ד”ר קלאודיה לנג: Ph.D מאוניברסיטת מיאמי, ארצות הברית. פסיכולוגית קלינית מומחית. מטפלת מזה 12 שנים על פי עקרונות השיטה הקוגניטיבית התנהגותית במגוון הפרעות חרדה וטראומה מינית ובקשיים רגשיים הנלווים ללקויות למידה בילדים צעירים ובמתבגרים. מדריכה מומחית באיט”ה.

ד”ר בלה מירוצ’ניק: M.D פסיכיאטרית מומחית בפסיכיאטריה של הילד והמתבגר, מנהלת המרפאה לטיפול בהפרעות בגיל הרך מרכז רפואי זיו. מומחית וחברת ועד העמותה בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי לגיל הרך. חברה מומחית באיט”ה ובתהליך הסמכה להדרכה באיט”ה.

ד”ר צופי מרום:.University of Nottingham Ph.D  יו”ר איט”ה וראש תחום טיפול קוגניטיבי התנהגותי במרכז בריאות הנפש גהה. פסיכולוגית קלינית ומדריכה, חוקרת ומומחית בטיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדה חברתית.

ד”ר ניצה נקש:M.D  מאוניברסיטת תל-אביב. פסיכיאטרית מומחית, מנהלת מרפאת מבוגרים במרכז לבריאות הנפש ע”ש בריל בתל אביב. מומחית בינלאומית בטיפול ב”חשיפה ממושכת” בנפגעי טרור והלם קרב. מדריכה מומחית באיט”ה.

ד”ר יובל עודד: Ph.D  בפסיכולוגיה קלינית-שיקומית אוניברסיטת בר-אילן. יו”ר האגודה הישראלית לביופידבק, מנהל היחידה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי וביופידבק בתל אביב ובירושלים, המתמחה בהתערבות במצבי לחץ ומשבר. חבר בצוות הקליני של נט”ל –  עמותה לנפגעי טראומה על רקע לאומי. מרצה  אורח באוניברסיטאות ת”א, בר אילן ובן גוריון. חבר מומחה באיט”ה ומדריך מומחה בביו-פידבק.

מר יששכר עשת: M.A מאוניברסיטת ת”א. פסיכולוג קליני רפואי. מומחה בהיפנוזה. מלמד ומדריך במחלקה לרפואת משפחה בעפולה. מדריך בטיפול CBT  וטיפול משפחתי, מדריך רופאי משפחה. כותב מאמרים בויקירפואה ובפסיכו אקטואליה. בעל האתר “לרפא את יצרי כפיך”. כתב ספרים בנושא הורות. מדריך מומחה באיט”ה

ד”ר עופר פלד: Ph.D   מאוניברסיטת בר-אילן. מטפל וחוקר בתחום הטיפול בסכמה בבני נוער ופסיכולוג קליני וחינוכי מומחה מדריך. מומחה בטיפול בסכמה תרפיה, בהפרעות אישיות ובטיפול קוגניטיבי-התנהגותי באוכלוסיות מגוונות. מדריך מומחה באיט”ה.

ד”ר שרון צימרמן-ברנר: Ph.D מהפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל-אביב. פסיכולוגית שיקומית מומחית ונוירופסיכולוגית. המנהלת המקצועית של עמותת טורט בישראל וחוקרת בתחום הטיפול בתסמונת טורט בילדים. מדריכה מומחית באיט”ה.

ד”ר איריס קמיניץ-ברכוז: Ph.D מאוניברסיטת Leihigh ארה”ב. פסיכולוגית חינוכית מומחית בעלת שם ומובילה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים עם ADHD ובילדים עם לקויות למידה. מאמנת ADHD בכירה ומדריכה. חברה מומחית ובהסמכה להדרכה באיט”ה.

ד”ר טל קרתי: Ph.D  אוניברסיטת בר-אילן, פסיכולוגית קלינית ומדריכה. עמיתת מחקר ומרצה בבית הספר לפסיכולוגיה בתכנית לפסיכולוגיה קלינית. מקימת מרפאת חרדה ב’שנייד”ר, מומחית בטיפול בהפרעות חרדה ובהפרעות כפייתיות, חוקרת וויסות רגשי ופסיכופתולוגיה בילדות, בשנים האחרונות עוסקת במחקר ופיתוח התערבויות טיפוליות באמצעות הורים.

ד”ר לילך רחמים: Ph.D מאוניברסיטת בר-אילן. פסיכולוגית קלינית מומחית מדריכה ופסיכולוגית רפואית. מדריכת ומנחת סדנאות PE. מזה 10 שנים מובילה ומפתחת את תחום הCBT – בילדים ומתבגרים בארץ ומומחית בינלאומית ב-PE  בפעוטות פוסט-טראומטיים. עמיתת מחקר ומרצה בביה”ס לפסיכולוגיה, המרכז הבינתחומי הרצליה ובביה”ס ללימודי המשך ברפואה, אוניברסיטת תל-אביב. עוסקת במחקר, פיתוח והתאמת טיפול בילדים ובפעוטות נפגעי טראומה ועמדה בראש צוותי סיוע בעקבות אסונות בארץ ובעולם. מדריכה מומחית באיט”ה ובעבר חברה בוועד איט”ה.

ד”ר גילה שן: M.D  ביה”ס לרפואה ע”ש סאקלר, אוניברסיטת תל אביב. מומחית בפסיכיאטריה של הילד והמתבגר, מנהלת מרפאת ילדים ונוער, מרכז בריאות הנפש גהה. מומחית בתחום ההיפנוזה והביופידבק, בטיפול בתגובות משבר הסתגלותי (פסיכיאטרית חילית של חיל-האויר, ובלשכת גיוס בעבר). בוגרת ביה”ס לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל אביב, מרצה בלימודי המשך בפסיכיאטריה, בביה”ס לרפואה ובאוניברסיטת בר-אילן. מדריכה מומחית באיט”ה.


תכנית הלימוד בשנה הראשונה

בשנה הראשונה רוכשים משתתפי התכנית ידע מעמיק ושליטה בתהליך ההערכה, המשגת מקרה ובטיפול קוגניטיבי-התנהגותי ובהתאמות ההתפתחותיות לטיפול בילדים, מתבגרים, הורים והתערבויות בסביבת ביה”ס.

ילמדו ויתורגלו בצורה מעמיקה הנושאים הבאים:

  • תהליך ההערכה בטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי: ראיון קליני בגישה קוגניטיבית- התנהגותית. שאלונים לדיווח עצמי לילדים והורים להערכת הפרעות חרדה (חרדת פרידה, חרדה חברתית, הפרעת חרדה פוסט-טראומטית, חרדת בי”ס, הפרעה טורדנית-כפייתית, דיכאון אובדנות ופגיעה עצמית, ADHD ועוד).
  • המשגת מקרה וקביעת מטרות טיפוליות.
  • מאפיינים ייחודיים לילדים ומתבגרים: ברית טיפולית, עבודה על מוטיבציה, הדרכת הורים ושיתוף פעולה עם מסגרות חינוכיות.
  • מבנה הטיפול-הקוגניטיבי התנהגותי: שלבים, שיטות ועקרונות.
  • מודלים קוגניטיביים-התנהגותייםלפסיכופתולוגיה של הילד והמתבגר.
  • טיפול בטווח רחב של הפרעות: פוביות ספציפיות; הפרעת פאניקה; הפרעת חרדה כללית; חרדת פרידה; הפרעות פוסט-טראומטיות (PTSD)בעקבות פגיעה מינית, טרור וטראומות שונות; אבל טראומטי; הפרעה טורדנית- כפייתית (OCD); חרדה חברתית; אילמות סלקטיבית; פוביית בי”ס; הפרעות פסיכו-סומאטיות; ADHD; עבודה עם הורים והדרכת הורים, חרדת פרידה ובעיות התנהגות.
  • שימור הישגים טיפוליים, פרידהומניעת הישנות.

 

תכנית הלימוד בשנה השנייה

  • טיפול בילדים דחויים ובילדים עם קשיים במיומנויותחברתיות: למידת מיומנויות חברתיות והתערבות עם המשפחה ועם מסגרות חינוכיות להתמודדות עם דחייה ובריונות בביה”ס.
  • טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילדים ומתבגרים הסובלים מדיכאון ופגיעה עצמית.
  • גל שלישי  בCBTMindfulness וACT: מיינדפולנס וגישת קבלה ומחויבות.
  • טיפול בהורות, הדרכת הורים ושיקום סמכות הורית בעבודה עם ילדים ומתבגרים עם בעיות התנהגות, חרדה ובעיות ויסות.
  • טיפול בהפרעת טיקים וסינדרום טורט.
  • CBT בגיל הרך: פוסט-טראומה בגיל הרך, אנקופרזיס, ויסות רגשי וקשיי התנהגות, חרדה בגיל הרך.
  • סכמה תרפיה: יישום בגיל ההתבגרות טיפול ממוקד סכמה מחבר גישות דינאמיות עם התערבויות קוגניטיביות התנהגותיות ומתמקד בריפוי סכמות שנוצרו בעקבות חסך רגשי. הטיפול פותח ע”י ד”ר ג’פרי יאנג ומותאם לטיפול בהפרעות אישיות ולטיפול בילדים ומתבגרים עם חסכים רגשיים, אשר הובילו לסכמות לא סתגלניות.
  • Dynamic CBT: טיפול אינטגרטיבי המשלב טיפול דינאמי וCBT.

 

קיימת אפשרות להמשיך ולהשתלם במסגרת שנה שלישית בקורסים ספציפיים: טיפול בהפרעות אכילה (פרופ’ דני שטיין), טיפול בהפרעת טורט (ד”ר שרון צימרמן-ברנר), ביופידבק (ד”ר יובל עודד), הגישה המוטיבציונית- הגברת מוטיבציה לשינוי בטיפול בילדים ומתבגרים (מר מיכאל פרלה), ACT (ד”ר רן כהן והגב’ אביגיל סגל בן-עמי ו- טיפול בחשיפה ממושכת PE (פרופ’ עדנה פואה, ד”ר ניצה נקש וד”ר לילך רחמים).


הדרכה

ההדרכה הינה חלק מרכזי בהכשרה הטיפולית. היא מסייעת ליישם את הידע והכלים הטיפוליים שנרכשים במהלך התכנית, להעלות סוגיות טיפוליות, ולהתמודד עם קשיים העולים בטיפול. כל משתתף יוכל לקבל הדרכה במסגרת קבוצתית או פרטנית על מטופלים ממסגרות עבודתו, או לקבל הדרכה בתמורה לטיפול בילדים ומתבגרים במרפאות  לטיפול ב- CBT העובדות בשיתוף פעולה עם התכנית. על מנת להתנסות בידע הנרכש בתכנית אנו ממליצים על הדרכה חד שבועית. בתחילת השנה הראשונה תחולק למשתתפים רשימת מדריכים המוסמכים בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילדים ומתבגרים, שמתוכה יבחרו התלמידים מדריך ויצרו עמו קשר. אנו מסייעים בכל שנה בהתארגנות הקבוצתית ובהתארגנות מול המדריכים.


תעודת הסמכה

תעודת הסמכה בפסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית תוענק בתום השנתיים למסיימי התכנית. התעודה מטעם מרכז חוסן, העמותה לילדים בסיכון, ובחסותה של איט”ה

(האגודה הישראלית לטיפול התנהגותי קוגניטיבי). התעודה תכלול אישור על שעות הלימוד ועל שעות ההדרכה. 

שימו לב: הקבלה לחברות באיט”ה בהמשך תלויה בתנאי הקבלה של האיגוד ועל הנרשמים לבדוק את תנאי הקבלה כפי שהם מופיעים בתקנון החברות באיגוד בכתובת הבאה: www.itacbt.co.il


נקודות חשובות

  • ד”ר לילך רחמים וצוות חוסן מפתחים כלים והתאמות גם לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי בגיל הרך (גילאי 1-5) וילדים ומתבגרים על הספקטרום.
  • הדרכה וטיפול: ניתן לטפל  ולקבל הדרכה במרפאות ציבוריות.
  •  המרצים והמדריכים בתכניתנו הינם המומחים והמנוסים ביותר בתחום, בעלי ידע וניסיון קליני עכשווי, ניסיון במחקר ובהוראה אקדמית.
  • הקבלה מותנית בניסיון קליני בתחום הטיפול בילדים ומתבגרים, בהמלצות ובראיון  אישי.
  • קבלת תעודת סיום מותנית בנוכחות מלאה, קריאת החומר השוטף, הגשת עבודות קריאה, והגשת מקרה טיפולי בכתב בסיום כל שנת לימודים על פי כלל ה- single case. כמו כן, בסיום של כ- 50 שעות הדרכה קבוצתית על שמונה מקרים טיפוליים בילדים ומתבגרים.


לפרטים ושאלות נוספות יש לפנות לכתובות הבאות:
הילה מועלם , רכזת התכנית בכתובת: [email protected]
ד”ר לילך רחמים בכתובת:  [email protected]