חוסן לנוער בסיכון

תת-כותרת עם תיאור קצר של העמוד

תכניות “חוסן לנוער בסיכון” מיושמת במסגרות החינוך הבלתי פורמאלי בכל כפרי הנוער של ויצו, וכן לצוותים הפדגוגיים, למתנדבי שנת השירות בכפרי נוער של המינהל לחינוך התיישבותי משרד החינוך. וכן במספר מסגרות בלתי-פורמאליות בבאר-שבע, ובאשקלון (באר-שבע- מנהלות צהרונים. אשקלון- כלל מדריכי הנוער והספורט בעיר אשקלון, כל מדריכי המוגנות במסגרת התכנית “עיר ללא אלימות”).


מטרת התכנית:

מטרת התוכנית הינה להקנות לצוותים הפדגוגים במוסדות הבלתי פורמאליים, וכן לילדים ובני-הנוער במסגרות אלו, כלים להתמודדות עם משברים הקשורים למצבי לחץ בשגרה ולמצבי חירום.

תכניות “חוסן חינוך” במסגרות הבלתי-פורמאליות,  מבוססת על תוכנית ההוראה של בתי-הספר, המופעלת במסגרות החינוך השונות מיועדת לילדים מגיל טרום חובה ועד גיל התיכון.

“חוסן חינוך” הנו מערך פסיכו-חינוכי רחב הכולל מגוון תכניות לפיתוח וחיזוק חוסן אישי ומיומנויות התמודדות עם מצבי לחץ. מטרת תכניות “חוסן חינוך” הינה להקנות כלי התמודדות עם מצבי לחץ יום יומיים, וכן עם מצבי טראומה ומשבר, והן מופעלות כתוכניות מניעה. ההתערבות מכוונת לפיתוח תרבות כיתתית ובית ספרית המכוננת על תפישה פסיכו-חינוכית של תפקיד המורה. באמצעות שפה רגשית ייחודית ניתן להקנות שיטות התמודדות לתלמידים. שיטות אלה כוללות כלים פסיכולוגים קוגניטיביים-התנהגותיים, מעולם התוכן של “התערבויות קוגניטיביות-התנהגותיות בעצימות נמוכה”Low Intensity Cognitive Behavioral Interventions (LICBT-I) .


תכנית חוסן בכפרי הנוער

התכנית הועברה שנים האחרונות במספר כפרי נוער השייכים למנהל לחינוך התישבותי.

התוכנית מועברת לכל הצוות הפדגוגי בפנימייה מתוך שאיפה להעברתה לחניכים. מתודולוגיית ההדרכה ומרכיביה מעצימים את הצוות ומציידים אותם ב- “ארגז כלים”, כאשר הכלים הינם  מעשיים, פשוטים לשימוש ורלוונטיים למגוון אתגרים והתמודדויות בחיי היום-יום. הקניית  הכלים לצוות ובאמצעותו לחניכים מאפשרת יישום מיטבי של “כלי החוסן” ויצירת שפה רגשית אחידה בפנימייה.


התכנית כוללת:

  • 10 מפגשים בני שלוש שעות אקדמאיות המועברים לצוות הפדגוגי בפנימייה, על ידי מנחה בכיר מטעם מרכז “חוסן”.
  • במקביל להדרכת הצוות, מדריכי הפנימייה מקבלים מערכי הדרכה מפורטים לחניכים בהתאם לקבוצות הגיל השונות, אשר כוללים 12 מפגשים.


תכנית חוסן למתנדבי שנת-השירות:

החל משנה”ל תשע”ה, מרכז “חוסן” מלווה את מתנדבי שנת השירות בכפרי הנוער תחת המנהל לחינוך התישבותי בשלוש רמות:

ברמה הארצית – העברת מפגשי הדרכה מקצועיים למלווי הקומונות.

ברמה המחוזית – העברת מפגש שנתי לכל מחוז, בהשתתפות ה-ש.ש מכל כפרי הנוער.

ברמת הכפר – העברת 6 מפגשים ל- ש.ש המועברים על-ידי מנחה מקצועי מטעם מרכז “חוסן”, ב- 9 כפרים שבחרו בתכנית.


הישגים מרכזיים עד כה:

בשנה”ל תשע”ד ו- תשע”ה הועברה תכנית “חוסן” בכפרי נוער של ויצו, ולוותה במחקר הערכה כמותני אשר הראה בין השאר את הנתונים שלהלן:

  • בקרב המוסדות שהשלימו את התוכנית במלואה חלה ירידה של 43% בשיעור החניכים המדווחים על חרדה גבוהה במיוחד, כמו גם ירידה משמעותית בדירוגי החרדה של החניכים.
  • בקרב המוסדות שעברו את התוכנית, הן באופן ומלא ובן באופן חלקי, חלה ירידה בשיעור החניכים המדווחים על חרדת בחינות גבוהה במיוחד (תוכנית מלאה – ירידה של 41%; תוכנית חלקית – ירידה של 36%) וירידה משמעותית בדירוגי חרדת הבחינות, כשבמוסדות שהעבירו את התוכנית באופן מלא האפקט היה גדול יותר.
  • משאלוני המדריכים נצפתה עלייה בתחושת המסוגלות של המדריכים בשלושת המדדים אשר שאלון הזהות המקצועית בוחן (קשרים בין אישיים, התמודדות עם מצבי לחץ, יכולת תמיכה והכלה), כאשר במוסדות אשר העבירו את התוכנית באופן מלא חלה עלייה משמעותית יותר.


עדויות מהשטח:

  • יוסי מנהל כפר נוער – “השפה התחילה לחלחל, על-אף שהיינו סקפטיים בהתחלה, אנחנו מאוד מרוצים, הליווי הצמוד של התוכנית שהובטח לנו כבר משלב החשיפה מתקיים בפועל, וזה חשוב מאוד“.
  • אלי, ס.מנהל הפנימייה ורכז התוכנית בכפר הנוער – “ריכוז התוכנית זאת מתנה שקיבלתי, בשונה מתוכניות אחרות, היא רלוונטית במהלך היום-יום בחיינו, ומשפיעה על כל תהליך ההתמודדות- לפני תוך כדי וביציאה ממשבר, ולפעמים אפילו מונעת מהמשבר להגיע. לאחרונה היה לנו מקרה חריג בפנימייה, אני באופן אישי הפעלתי את אחד הכלים כדי להירגע, ובמקביל השתמשתי במושגי התוכנית וכך הצלחתי להוציא את החניך ממצב המצוקה שבו היה נתון”.
  • אורית, חניכה בכיתה י’ בכפר הנוער – “בתוכנית אני מקבלת הרבה כלים שעוזרים לי ללמוד להירגע לבד בלי עזרים חיצוניים, לדוגמא בשבוע שעבר התעצבנתי והייתי מאוד קרובה להתפרצות, אבל במקום להתפרץ, לצעוק ולקלל, נכנסתי לחדר הירגעות וניסיתי להרגיע את עצמי עם נשימות”.
  • נתיב ,מנהל פנימייה “התוכנית נותנת אחידות לצוות הפנימייה, החניכים, המדריכים, צוות הטיפול, ואמהות הבית והיא נותנת כלים מעשיים. וגם לי עצמי יש תזכורת יומית בפלאפון לתרגול אחד הכלים מהתוכנית”
  • אתי עו”ס ורכזת תוכנית – “אני מאמינה ומחוברת לתוכנית ברמ”ח אברי, היא נכנסת אלי גם לחדר הטיפול בשיחות הפרטניות עם החניכים, יש תחושה שכולם מדברים בשפת החוסן, אני רואה את התוכנית לטווח הרחוק ואין לי ספק שהיא תלווה אותנו בהמשך”.
  • שיראל חניכה בכיתה יא’ בכפר נוער “אני כבר מתחילה לראות את התהליך שעברתי ואיך מה במפגשים שאני לומדת בשיעורי “חוסן” משפיע על חיי. בפעילות האחרונה למשל דיברנו על קשיים לעומת כלי התמודדות, ואחרי הפעולה רשמתי על דפים את כל הבעיות והקשיים שיושבים עלי, והבנתי שאני צריכה לחפש להם פתרונות, אחר כך דיברתי על-כך עם המדריכה”.

ליצירת קשר עם מנהל התכנית: אדיר מלמד, [email protected]